Toen mede-fotograaf Gijs vertelde dat hij zijn studio set-up wilde uitproberen wist ik wat ik moest doen: Vragen of ik mee kon fotograferen.
Na een datum geprikt te hebben en er een model geregeld was, was ik er helemaal klaar voor. Alle geheugenkaartjes waren leeg en batterijen waren opgeladen.
Vol enthousiasme ging ik naar Gijs toe. Het regende dus ik was blij dat we een shoot binnen gepland hadden in plaats van buiten. Eenmaal bij Gijs was ik verbaasd over de opstelling van de (kleine) huiskamer: de tafel was opgeschoven en de bank was opzij gezet. De rest van de kamer was gevuld met grote lampen met softboxen, lakens waren opgehangen als achtergrond en er stond een krukje klaar voor het model. 
Na even kennis gemaakt te hebben met ons model Dewy vertelde Gijs de eerste dingen over alle lampen, lichtsterktes en andere apparatuur. Elke term die hij noemde was nieuw voor mij en ik liet mij daarom ook volledig leiden door Gijs. Nadat Gijs eerst een paar shots maakte was het mijn beurt om te fotograferen. Gijs had een handig sensor-apparaatje die je op de bovenkant van je camera zet zodat de flitser afgaat als je de foto gaat maken. We probeerden het apparaatje op mijn camera te plaatsen maar het werkte niet. 
Na even gezocht te hebben in de handleiding van de sensor bleek dat deze niet compatibel was met Sony camera's. De enige oplossing die we op dat moment snel konden verzinnen was dat ik met de camera van Gijs mocht fotograferen. Dit is een full-frame camera van Nikon met een mooie 85mm lens. Zelf gebruik ik een crop camera met een 50mm lens, dus was ik erg benieuwd hoe deze camera zou aanvoelen en fotograferen. ​​​​​​​
Gijs had de camera al handmatig ingesteld zodat ik eerst is kon proberen hoe alles werkte. Ik kreeg al snel door dat ik het diafragma moest veranderen als ik het licht harder of zachter wilde krijgen. We begonnen met een zwarte achtergrond met een zwart-witte outfit. Dit maakte de foto's best formeel en strak.

Een van de eerste foto's die ik maakte. Eindelijk tevreden met het licht.

Gijs had een grote wit/grijze scherm wat groot genoeg was om als achtergrond te gebruiken. Dit scherm gaf de foto gelijk een zachter uiterlijk en het maakte alles minder formeel. Ik kwam erachter dat ik het mooier vond om iets boven ooghoogte van het model te fotograferen in plaats van recht van voren. Daarnaast is het moeilijker met studiofotografie om je creativiteit te uiten. Het was niet mogelijk om een full body foto te maken omdat de ruimte daarvoor echt te klein was. Ook ging ik inzien dat achtergrond en omgeving veel doet met een foto. Als je dan alleen foto's kan maken met 1 kleur achtergrond, moet je toch wel anders gaan denken.​​​​​​​

Een grijze achtergrond en iets boven ooghoogte. Ik vind dat de foto iets meer geven dan recht van voren.

Gelukkig had Dewy een bordeaux rode trui mee zodat we meer kleur konden toevoegen aan de foto. Ik kreeg steeds meer de smaak te pakken en werd steeds enthousiaster. We merkte dat er aan één kant van haar gezicht te weinig licht viel, en dat dit niet op te lossen was door een andere lamp toe te voegen. Gijs vond nog een reflector in een tas waardoor we het licht konden reflecteren op de kant van haar gezicht. 
Na 3 uur volledig geconcentreerd bezig te zijn geweest merkte ik dat mijn focus op raakte en mijn creativiteit weg viel. Toch ging ik met een positief gevoel naar huis. Ik had heel erg zin om de foto's te bewerken en kon niet wachten om de foto's in te laden op de computer. 
Het bewerken is toch heel anders. Doordat alles zo scherp is door het hoge diafragma getal en er weinig verschillend kleuren zijn, is het bewerken in Lightroom niet heel veel werk. De tijd dat je met Photoshop bezig bent duurt iets langer. Je wil alles perfect hebben en zo goed mogelijk. Door het anders bewerken dan normaal ben ik wel weer gaan inzien dat je niet altijd veel hoeft te bewerken om een mooie foto te maken. Wat je met je instelling, creativiteit, gedachtes en camera maakt heeft veel meer invloed.
Wat ik heb geleerd? Dat instellingen van de camera andere invloeden heeft (of geen invloed hebben) op het beeld dat je creëert, je anders moet denken en je creativiteit op een andere manier moet gebruiken.
Ik hoop in de toekomst nog een keer te fotograferen met een studio set-up. Het geeft je even een reset op wat je normaal doet en hoe je normaal tijdens een fotoshoot werkt. Je leert anders omgaan met licht en met een model. Ik vond het echt een uitdaging om zoiets anders te doen, maar ik heb er veel van geleerd en zou het in de toekomst graag nog is doen.
Publicatiedatum: 19 november 2018
Back to Top